Wat is een barista?

1 augustus 2017

Joost Leopold

Toen (jaartal) de eerste Nederlandse baristakampioenschappen werden gehouden wist nog vrijwel niemand wat een barista eigenlijk was. Inmiddels zie ik wekelijks vacatures voorbijkomen waarin barista’s gezocht worden. Aan welke profiel zou zo’n barista eigenlijk moeten voldoen? Oftewel: wat is een barista? Mag iedereen die koffiezet zich barista noemen? Feitelijk wel: het is immers geen beschermde beroepsgroep. Eerder een geuzennaam.

In mijn ogen is de ideale barista:
Een gepassioneerde vakidioot, heeft liefde voor de koffie. Is proactief, collegiaal, heeft zich getraind in de praktijk (meerdere jaren) of in de koffiescholen (meerdere SCAE certificaten) en is bekend met andere zetwijzen dan alleen het espressoapparaat.

Deze barista kom je in de praktijk op verschillende niveaus tegen.
Een goede en gepassioneerde startende barista moet nog heel wat kopjes koffie zetten en ervaring opdoen maar wanneer hij zich met de juiste toewijding voor de koffie inzet zal hij van ieder kopje een ware traktatie kunnen maken.
Om van deze startende barista een topbarista te maken is het niet voldoende om zijn ontwikkeling af te wachten maar kan je hem als zaak daarin stimuleren.

De barista heeft erkenning nodig voor datgene wat hij maakt en doet. Wanneer de koffie door de gasten wordt gewaardeerd vindt de eerste erkenning plaats. Maar zodra de barista van de bedrijfsleider geen vrijheid krijgt om de machines zelf in te stellen, invloed te hebben op de samenstelling van de koffiekaart, zijn werkplek in te richten, een kans krijgt meer te leren (trainingen in andere vakgebieden binnen de koffie, reizen te maken) zal het baristavuur snel uitdoven.
Als je een vogel in een kooi houdt kan hij nooit leren vliegen
Wanneer een barista voldoet aan bovenstaand profiel dan heb je een ware vakman of –vrouw in huis. Hier hoort uiteraard ook een passende financiele beloning bij. Vergelijkbaar met dat van de wijnsommelier in een restaurant.
En heeft u de zo’n topbarista in huis geef hem/ haar dan op voor de Parel van de Misset koffie top 100.
Want zo zal je zien dat de barista langer in dienst blijft, de gasten regelmatig terugkomen en de koffieomzet met 30% gaat groeien.

Door: Joost Leopold
Deze column is gepubliceerd in de Misset Horeca

De school

Locatie