Millenials

1 juni 2017

Joost Leopold

Er zijn nieuwe tijden aangebroken voor de koffie in de horeca.
Maar de filosoof Nietsche zei het al: Erger dan de dood is de verandering. Wat verklaart dat het niet zo eenvoudig is iets anders aan te nemen/ zien dan wat je gewend bent te doen.

De reden van de ommezwaai binnen de koffie is de leeftijd van de gasten.
De koffiedrinker van tegenwoordig wil totaal iets anders dan diegene van 20 jaar geleden.
De dertigers van toen (geboren in de jaren 70) zijn opgegroeid met slappe hete bittere filterkoffie die ze al dan niet uit apparaten op het werk of in grote kannen klaargemaakt op hun scholen konden vinden. Bij ons op de middelbare school kostte een bekertje koffie slechts 30 cent. Waterige klets, maar wat was het stoer als je het dronk!
De Millenials (iedereen die rond 2000 geboren is) groeit op met heel andere smaken. De diversiteit van koffie in de supermarkten is veel groter dan vroeger. Bij papa en mama thuis leren ze koffie te drinken uit capsules of versgemalen bonen. Buitenshuis zitten ze op iedere hoek van de straat in hippe espressobarretjes en spreken daar met vrienden of vriendinnen af onder het genot van een latte, slow coffee of datgene wat op de uitgebreide koffiekaart van de espressobar staat.
Zij leren dat koffie niet per definitie bitter is maar zoet en fris en een verscheidenheid in smaken kent vergelijkbaar met wijn of whisky. Ze staan veel meer open voor koffietrends zoals cold brew of koffie met tonic.
Zodra deze generatie voldoende gaat verdienen zodat ze ’s avonds in de restaurants te vinden zijn is het niet gek om te bedenken dat ze na afloop van het heerlijke diner de koffie kunnen drinken waar ze overdag ook warm voor lopen. Het restaurant wat hen dan nog een slappe hete en bittere bak voorschotelt loopt hopeloos achter op de feiten.
Mijn advies aan de huidige horecazaken is daarom om die zaken te bezoeken waar de jongeren van nu komen om te weten wat er straks geschonken kan worden. Zo genieten we allemaal van de oneindige mogelijkheden die dit mooie product te bieden heeft.

Door: Joost Leopold
Deze column is gepubliceerd in de Misset Horeca

De school

Locatie