barista arm

2 april 2018

Joost Leopold

In de jaren 90 leerde ik iemand kennen met een tennisarm. Een pijnlijke aandoening door voortdurende gewrichtsbelasting in de arm. Ook whizzkids hebben hier vaak last van, toen iedereen nog met een muis computerde.

Je hoort nu weinig meer over RSI (Repetative Strain Injury) maar het is nog van alledag. Veel barista’s kampen met deze aandoening door het tampen, een filterdrager in de groep draaien, een melkkan vasthouden, etc.

Een barista op een drukke locatie heeft te maken met veel herhaaldelijke bewegingen waarbij dezelfde spieren worden aangesproken als met de muis of het racket.
Het meest bekend is de manier van (verkeerd) tampen. De barista kan op langere termijn een “barista-arm” ontwikkelen.

Het aanstampen van de gemalen koffie in de filterdrager gebeurt met een voorwerp wat eruitziet als een stempel (tamper). Het uiterlijk van de tamper is nu net het probleem waardoor veel barista’s deze verkeerd vasthouden: als een pookje. Het ligt niet aan de barista- het ligt aan het verkeerde ontwerp! Want juist met deze tamper belast je, met een scheve arm, bij een duwkracht van 15-20 kilo je spieren te veel. Je arm kan veel meer druk geven, wanneer de tamper als een schroevendraaier wordt vastgehouden. Je doet net alsof je met de tamper een schroef in het werkblad draait, echter zonder te draaien.
Je arm in een rechte hoek plaatsen is niet makkelijk maar wel snel aan te leren.

Plaats dezelfde voet als de hand waarmee je tampt evenwijdig op je werkblad, sta met je benen iets uit elkaar. Goed staan vormt de basis van een goede houding. Draai je bovenlichaam zó dat je elleboog recht boven de tamper staat. Hou de tamper vast als een schroevendraaier en duw recht naar beneden, op een uitademing, door je gewicht te verplaatsen van je achterste op het voorste been. Je tampt op deze manier ook veel vlakker. Zo is er minder risico op scheef tampen, wat “channeling” tot gevolg kan hebben (water loopt dan door zogenaamde kanaaltjes door de koffie en pakt zowel te bittere als te zure smaken mee, de zoetheid van de koffie wordt dan overschaduwd).

Met mijn aanwijzingen voorkom je een barista-arm. Én behoed ik de zaken voor een barista-arme situatie omdat deze voor je het weet in de ziektewet lopen…

Wil je leren hoe je je vak het beste uit kunt voeren met de minste belasting voor je lichaam volg dan de barista skills foundation training.

Deze column is tevens gepubliceerd in de Misset Horeca

De school

Locatie